Engagera dig i vår förening

Engagera dig!

Engagerade medlemmar är en förutsättning för att vår förening ska fungera

på bästa möjliga sätt. Här kan du läsa mer om olika sätt som du kan göra det
på. Ta reda på vad som intresserar dig eller varför inte komma med ett eget
förslag?

Styrelsearbete

Styrelsens uppdrag är att leda vår bostadsrättsförenings arbete och ansvara för förvaltningen av vår fastighet. Det kan vara alltifrån administrativt arbete som rör föreningens ekonomi till att boka lokal för föreningsstämman. Som styrelsemedlem kan du direkt vara med och påverka det som rör vårt boende. Det finns en mängd arbetsuppgifter att välja på och som kan intressera just dig. Styrelsen har ordinarie styrelsemöte en gång i månaden, undantag i juli och december. Vår styrelse består av sju ordinarie ledamöter och tre suppleanter. Mandattiden är ett till två år. Nyval och/eller omval sker vid den årliga föreningsstämman i maj eller juni, dock inte till samtliga platser samtidigt (bara i undantagsfall).

Valberedningen ansvarar för att föreslå kandidater till föreningsstämman och det är
föreningens medlemmar som röstar om det. Det går också som medlem att komma med
ett eget förslag både före och under stämman.

Valberedning

Valberedningens uppgift är att föreslå lämpliga
kandidater till styrelsen så att den fungerar så bra som det bara går, samt att
komma med förslag om arvode för de förtroendevalda. Vill du veta mer om hur
Valberedningen arbetar kan du kontakta den på telefonnummer i din trappa.

Valberedningen består av minst två personer och de
väljs på ett år. Styrelsen föreslår kandidater och beslut tas av föreningens
medlemmar på föreningsstämman. Även här går det som medlem att komma med
förslag både för och efter stämman. Kontakta styrelsen via e-post om du är intresserad av att vara med i Valberedningen. Du kan också lägga en lapp i styrelsens postfack utanför fastighetskontoret

Trapphusvärd

Varje trapphus har en trapphusvärd.
Trapphusvärdarnas uppgifter är att svara på frågor eller föra  dem vidare till styrelsen. De har också uppsikt över trapphuset, och anmäler fel och problem till styrelsen och fastighetsskötaren.
De kan också förmedla medlemmarnas synpunkter och förslag . Kontakta trapphusvärden i ditt trapphus om du är intresserad av att veta mer. Kontaktuppgifter finns även på anslagstavlorna i trapphusen.

Arbetsgrupper

Det finns också arbetsgrupper som du kan engagera dig i om du är intresserad. Du är också mer än välkommen med att kontakta styrelsen om du har ett eget förslag till en arbetsgrupp.

Fritidskommitteen

Sedan länge finns det en fritidskommitté som anordnar fester, matkvällar, sommarfika
Och ser till att det finns kaffe och kaka till öppet hus för våra medlemmar. Det är fritidskommitténs uppgift att anordna några trevliga sammankomster under året, där medlemmar kan träffas och umgås och samtidig äta och dricka gott. Där utöver sköter fritidskommittén
föreningslokalen och ser till att där är service och att lokalen är i skick m.m.

Trädgårdsgruppen

Sedan 2015 finns det en
trädgårdsgrupp i föreningen. Samlande kraft är Marianne Lindberg. Är du intresserad av att vara med och påta i jorden
ibland eller har synpunkter och önskemål om växtligheten runt
fastigheten kan du kontakta trädgårdsgruppen. Det ställs inga krav
på hur ofta du ska hjälpa till och du är själv med att bestämme vad du vill
göra och när du vill vara med. Alla tips och idéer som kan göra att våra
omgivningar blir lummigare och ser mer grönskande uppskattas.

Några som redan nappat på uppropet är de som
tagit på sig att vattna krukorna vid entréerna. Men inte heller dessa
personer är bundna av uppdraget och de reser bort ibland. Hör därför av dig
till trädgårdsgruppen om du kan tänka dig att hjälpa till med vattning av