Nya porttelefoner: nya frågor får svar

Den här månaden installeras nya porttelefoner, dels utanför varje port, dels i varje lägenhet. Se vad som gäller för dig!

Svarsenhet är namnet på den apparat som var och en får monterad i sin lägenhet – olika, beroende på vad vi beställt. Om den nya är mindre än den tidigare svarsenheten, så uppstår det kanske en yta med gamla skruvhål och avvikande färg eller tapet.
De som installerar svarsapparater har INTE uppdraget att tapetsera om, plugga hål eller måla om. Det är nästan omöjligt att föreställa sig alla tapeter och färgburkar de skulle behöva släpa med sig. Det blir enklare om var och en ordnar det på sitt sätt. 
Och enligt stadgarna är det medlemmen själv som ansvarar för vård av golv, väggar och tak. Det är bland annat genom eget arbete som föreningens medlemmar kan bo bra till en relativt låg avgift. Den som inte vet hur man gör kan fråga grannen, trappvärden eller fastighetsskötare Mattias om råd – men räkna inte med att de gör jobbet åt dig.

Vissa medlemmar valde den svarsapparat som kan koppla vidare till de boendes mobiler.  Några efterlyser nu hjälp att förstå hur kopplingen ska göras. Den hjälpen kan föreningen inte bidra med – än. När alla fått sina porttelefoner, omkring kommande månadsskifte, ordnar föreningen en samordnad information. Det hindrar inte att du frågar din kunniga granne till råds, om du har bråttom.

En del medlemmar har rapporterat att de nya porttelefonerna nere i porten inte fungerar. Installatören slår ifrån sig och har inte med saken att göra, enligt besked därifrån. Det var och en av oss kan göra är att titta efter var på porttelefonen vi ska hålla taggen, den lilla plastbrickan, när vi vill öppna.